Czy na pewno wiesz, jak dbać o siebie i dziecko w czasie ciąży? 7 najlepszych rad dla przyszłych mam.

Ciąża to cudowny czas” – często słyszysz takie opinie, ale sama nie jesteś co do tego przekonana? Ciąża to przede wszystkim czas ogromnych zmian i rzeczywiście może być cudownie, jednak tylko pod warunkiem, że odpowiednio zadbasz o siebie i dziecko. Ale czy na pewno wiesz, jak to zrobić? Jeśli nie masz pewności, zapoznaj się z poniższymi radami, ciesz się życiem i bądź najszczęśliwszą przyszłą mamą na świecie!

1. Zadbaj o właściwą dietę.

Może i brzmi to nieco banalnie, ale odpowiednio zbilansowana dieta dla ciężarnych ma wielkie znaczenie. Może wpłynąć negatywnie bądź pozytywnie zarówno na samopoczucie oraz wygląd przyszłej mamy, jak i na rozwój maluszka.

Ale spokojnie! Jeśli do tej pory odżywiałaś się zdrowo, tzn. jadłaś dużo owoców i warzyw, nie sięgałaś (bądź też możliwie najrzadziej sięgałaś) po produkty wysoko przetworzone, ciężkostrawne, nie wypijałaś litrów kawy dziennie, a jednocześnie nie stroniłaś od ryb, nabiału, ciemnego pieczywa, nie będziesz musiała dokonywać gigantycznych zmian.

Jeśli lekarz nie stwierdza żadnych komplikacji, ciąża przebiega prawidłowo, nadal po prostu odżywiaj się zdrowo, pilnuj regularności posiłków, nie najadaj się na noc. Bardzo ważne jest to, aby Twoje menu było zróżnicowane. Dzięki temu jest szansa, że dostarczysz swojemu organizmowi, a tym samym dziecku, wszystkich niezbędnych witamin i minerałów.

Nie przesadzaj z ilością jedzenia! Odżywiaj się rozsądnie i z umiarem. Nie jedz na siłę tylko dlatego, że otoczenie „wpycha” w Ciebie pożywienie, bo „musisz jeść za dwoje”. Twoja masa ciała powinna się zwiększyć przez całą ciążę maksymalnie o 20 proc. w stosunku do wagi sprzed ciąży.

 

2. Jeśli masz taką możliwość, PRACUJ!

Naturalnie, wiele zależy od tego, jakiego rodzaju pracę do tej pory wykonywałaś. Jeśli nie masz szczególnie ciężkiej pracy, w trudnych, niebezpiecznych warunkach, lubisz to, co robisz i daje Ci to satysfakcję, a lekarz nie widzi żadnych przeciwwskazań do kontynuowania aktywności zawodowej, pracuj!

Ciąża to nie choroba, nie powinnaś zamykać się w domu i przeleżeć kolejnych dziewięciu miesięcy. Dzięki pracy będziesz czuła się spełniona i, co najważniejsze, będziesz miała kontakt z ludźmi. To wszystko z pewnością niezwykle pozytywnie wpłynie na Twoje samopoczucie.

 

3. Bądź aktywna!

I po raz kolejny wypada w tym miejscu powtórzyć – ciąża to nie choroba! Umiarkowana aktywność fizyczna jest nie tylko polecana, ale wręcz wskazana. Dzięki temu zapełnisz sobie wolny czas, utrzymasz właściwą masę ciała, wzmocnisz kręgosłup i wypracujesz mięśnie, a to przysłuży się Twojemu ciału w czasie porodu. To, że przybierzesz na wadze, jest zupełnie naturalne, jednak włączając sport w swoją codzienną rzeczywistość, po porodzie nie będziesz musiała borykać się z dużą ilością zbędnych kilogramów.

Co możesz robić? Joga, pływanie, aerobik w basenie – to tylko kilka przykładów. Jeśli do tej pory dużo jeździłaś na rowerze lub biegałaś, porozmawiaj o tym z lekarzem. Niewykluczone, że przynajmniej przez pierwsze miesiące ciąży pozwoli Ci na taką formę aktywności.

 

4. Zadbaj o sen

Sen jest ogromnie ważny dla każdego, a tym bardziej dla przyszłej mamy i jej dziecka. Nie musisz spać po 10-12 godzin, ale 7-8 godzin zdrowego, tj. spokojnego, niczym nie przerywanego snu, to podstawa. Sen dla organizmu to czas na regenerację. Nie możesz mu tego odmówić, bo przecież podczas ciąży jest mocno obciążony i ma bardzo trudne zadanie do wykonania – musi zapewnić zdrowy, prawidłowy rozwój Twojemu dziecku przez całe 9 miesięcy!

 

5. Idź do kosmetyczki!

Wiele kobiet w czasie ciąży kompletnie przestaje o siebie dbać, bo wychodzi z błędnego założenia, że ciąża to czas tycia i kompletnej aseksualności. Nie popełnij tego samego błędu, bo będziesz żałować! Jesteś atrakcyjna i masz swoje potrzeby niezależnie od ciąży. Nie odmawiaj sobie przyjemności. Wizyty w salonie kosmetycznym, u fryzjera czy w dobrej drogerii to nie objaw próżności, ale dbałości o swój wygląd i zdrowie psychiczne.

Jeśli będziesz się czuła atrakcyjna, a tym samym będziesz miała świetne samopoczucie, wpłynie to wyjątkowo pozytywnie na dziecko, które nosisz pod sercem. Nie ma nic gorszego niż utrata wiary w siebie podczas ciąży.

Musisz wiedzieć, że istnieją pewne ograniczenia, jeśli chodzi o zabiegi kosmetyczne, ale udając się do dobrej kosmetyczki, otrzymasz wszelkie niezbędne informacje na temat tego, z jakich zabiegów i produktów kosmetycznych możesz korzystać, by nie zagrozić ciąży.

 

6. Masz ochotę na seks? Nie krępuj się!

Kobiety bardzo często unikają zbliżenia w czasie ciąży, bo po pierwsze czują się nieatrakcyjne (patrz pkt. 5), a po drugie boją się powikłań. Jeżeli ciąża przebiega prawidłowo, czujesz się dobrze i masz ochotę na seks, nie ograniczaj się! Brak seksu jest frustrujący nie tylko dla mężczyzn. Sama będziesz odczuwać z tego powodu silne napięcie i stres, a to może wpłynąć niekorzystanie nie tylko na dziecko, ale także na Twoje relacje z partnerem.

 

7. Nie stresuj się!

I kolejna rada z serii „łatwo powiedzieć, trudniej zrobić”. Ale faktem jest, że stres to cichy zabójca. Jeśli doświadczasz chronicznego stresu, jak najszybciej musisz się go pozbyć. Szkodzi on i Tobie i Twojemu dziecku. Najłatwiej ujarzmisz stres, jeśli zastosujesz się do powyższych wskazówek. Szczególnie aktywność fizyczna jest doskonałym sposobem na rozładowanie złych emocji. Pamiętaj! Nie duś ich w sobie, bo wcześniej czy później mocno się to odbije na Twoim zdrowiu zarówno psychicznym, jak i fizycznym.

Masz ochotę popłakać? Popłacz, ale najlepiej będzie, jeśli znajdziesz jakąś konstruktywną metodę na rozładowywanie stresu. Nie radzisz sobie ze stresem? Poproś o pomoc specjalistę. Wizyta w gabinecie psychologa to obecnie naprawdę nic dziwnego, a na pewno bardzo Ci pomoże. Stresujesz się, bo boisz się kolejnych etapów ciąży i porodu, nie wiesz, jak poradzisz sobie w roli mamy? I tutaj pomocny może okazać się psycholog, ale przede wszystkim dużo czytaj na temat ciąży i rozmawiaj z właściwymi osobami (np. lekarz). Dzięki temu oswoisz się ze swoim stanem i nie będzie on już wywoływał w Tobie tak wielkiego stresu.

 

Więcej o zmianach zachodzących w okresie ciąży przeczytasz na http://www.enfamil.pl/pl/articles/twoja-ciaza-miesiac-po-miesiacu

Artykuł partnera

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Dyskusja

  • mama

    Nie zawsze jest tak że można wszystkiemu zapobiec i wszystko rozwiązać, mi bardzo dokuczały zaparcia, mimo że byłam aktywna, jadłam zdrowo nie dało się ich uniknąć, nie wiem co bym zrobiła bez ...., nic nie było dla mnie aż tak męczące jak zaparcia, resztę da się przeżyć

  • Renia

    Przed ciążą miałam problem z nawracającymi infekcjami grzybiczymi, bałam się że w ciąży problem się powtórzy, dlatego przez całą ciąże stosowałam probiotyk dopochwowy invag z żywmy bakteriami lactobacillus, które wzmacniały moją mikroflorę.

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.