Rozwój dziecka i jego wspomaganie: 9-12 miesięcy

Jerzy Biernacki
29.06.2015

Nadążyć za raczkującym, dogonić biegającego

 

 

Przywykliśmy już do obecności dziecka w domu, udaje się nam wyjść na spacer w ciągu 20 minut nie wracając po smoczek, pieluchę, chusteczki czy kluczyki do samochodu. Część z nas wróciła już do pracy (po wykorzystaniu urlopu macierzyńskiego, wypoczynkowego itp.).

Powrót do pracy nie oznacza przecież końca wczesnej edukacji, ograniczony czas jaki możemy poświęcić dziecku powinniśmy wykorzystać do maksimum.

Okres od 6 miesięcy do mniej więcej roku to czas w którym dziecko odkrywa radość przemieszczania się. Sposoby są różne poprzez turlanie, bardzo frustrujące cofanie się, raczkowanie do chodzenia.

Zatem to nasze dziecko podejmuje teraz decyzję w stronę, której zabawki zamierza czołgać się, pełznąć czy też raczkować.W tym okresie dziecko odkrywa świat, który my dorośli staramy się przed nim zasłonić. Nasze zaślepki do kontaktu, przeciw przycięciowe konstrukcje przy drzwiach, ograniczające barierki, czy pozamykane szafki to dla malców prawdziwe wyzwania.

Cudownie gdy nasze dziecko samo poznaje świat lecz nie zapominajmy o tym, że dziecko poznaje świat od podstaw, zatem skąd ma wiedzieć, że coś parzy, że drzwi się zamykają, że spada się w dół. Ten wiek dziecka to czas cudownych doświadczeń domowych, to czas gdy łyżka i garnek są zabawą na całe przedpołudnie. Jednocześnie będąc wrażliwym na wczesną edukację pamiętajmy, że to dobrze gdy dziecko poznaje przyjazny sobie świat, nie zapominajmy, że teraz też nas bardzo potrzebuje. Nasze zabawy z dzieckiem stają się coraz bardziej interaktywne, powoli przychodzi czas gdy dziecko przejmie inicjatywę. Nie zapominajmy, że jeszcze dużo czasu upłynie zanim dziecko będzie samo sobie wymyślało zabawy.

To od nas zależy jak będziemy pielęgnować wyobraźnię naszego malca. Jeżeli jesteś mamą, która zdecydowała się wrócić do pracy zamiast obwiniać się, że nie jesteś z dzieckiem przez cały dzień w domu, poświęć mu jak najwięcej uwagi po przyjściu z pracy. Nie zapominaj, że nowa sytuacja jest trudna również dla Twojego dziecka, zatem mądre zabawy i pełna uwaga z pewnością pomogą Wam przejść przez ten nowy okres.

Jeżeli dalej opiekujesz się malcem pamiętaj, że zarówno Tobie jak i Malcowi wciąż potrzebna jest rutyna. To dzięki rutynie dziecku łatwiej ogarnąć otaczającą je rzeczywistość. Lecz rutyna to nie znaczy beznadziejnie podobny jeden dzień do drugiego. Owszem dla dziecka ważne jest to, żeby posiłki, drzemki wyglądały tak samo, lecz nie wyklucza to przecież wyjścia do muzeum, czy też wycieczki za miasto. 

To od naszej pomysłowości zależy to jak dopasujemy kolejny dzień do schematu do którego nasze dziecko jest przyzwyczajone.

W tym okresie kładźmy nacisk zarówno na rozwój motoryczny dziecka, jak i umiejętności artykułowania swoich potrzeb. Zastanówmy się czy zanim nasze dziecko zacznie mówić, może chcemy żeby nauczyło się kilku znaków migowych, które ułatwią komunikację? Jak w przypadku każdego okresu dziecka dbajmy o to by był bogaty poznawczo i pełen szczęścia.

Istnieje wiele różnych tabel, wykresów przedstawiających co dziecko na danym etapie rozwoju powinna już umieć.

Należy podkreślić, że zawsze są to orientacyjne dane, które rodzicom czy opiekunom pozwalają zorientować się w rozwoju dziecka.

Jedną z takich tabeli jest ta przygotowana przez Penny Tassoni i Kate Beith („Diploma in Child Care and Education“, Heinemann Educational Publishers, Oxford, 2002).

Dziecko w wieku od 9 do 12 miesięcy:

  • Siedzi,
  • Potrafi przemieścić się gdy chce jakąś zabawkę,
  • Turla się i raczkuje,
  • Potrafi wskazywać obiekty,
  • Podnosi małe przedmioty używając palców I kciuka,
  • Gaworzy i rozumie słowa typu papa, kąpiel,
  • Klaszcze,
  • Nie lubi osób obcych, zaczyna się bać gdy nie jest z rodzicami czy opiekunami.

Rola Rodziców i opiekunów:

  • Dla dziecka bardzo ważna jest rutyna, w szczególności przed pójściem spać, często pojawiają się problemy z zasypianiem,
  • Dziecko bardzo lubi gdy się z nim rozmawia,  śpiewa.

Wczesna edukacja:

  • Ulubiona gra to „a kuku“,
  • Dziecko lubi gry w których klaszcze się dłońmi,
  • Dziecko zaczyna bawić się klockami (w większości przypadków burzy i niszczy istniejące budowle),
  • Lubi bawić się telefonem, ciężarówkami, wózkami dla lalek (tym co można pchać lub ciągnąć),
  • Dziecko z radością bawi się w kąpieli.

Tekst zamieszczamy dzięki uprzejmości http://www.wczesnaedukacja.com  za zgodą autorów.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie