Ergonomiczne miejsce pracy, czyli jak powinno wyglądać wyposażenie biura?

Mariusz Siwko
13.05.2022

Dostosowanie wyposażenia biura do wykonywanej pracy ma niezwykle istotne znaczenie nie tylko dla efektywności, ale również naszego zdrowia. Choroby zawodowe wynikające z niedostosowania biura, choć są rzadziej poruszanym tematem od np. wypadków w miejscu pracy, występują równie często. Najczęściej jednak choroby zawodowe postępują stopniowo. Na co w takim razie powinniśmy zwrócić szczególną uwagę, zanim przystąpimy do urządzania biura?

Biurko do pracy - jakie powinno być?

Biurko to miejsce dowodzenia każdego pracownika prowadzącego siedzący tryb pracy. Wielogodzinna praca przy nieodpowiednio dostosowanym biurku szybko przyniesie owoce w postaci bólów kręgosłupa i problemów związanych z układem ruchu. Jak jednak dopasować odpowiednie biurko, kiedy każdy z nas ma inny wzrost? Pomocne w tym przypadku okazują się biurka z regulowaną wysokością. Jeśli jednak ich zakup nie jest dla nas możliwy ze względów finansowych, możemy ograniczyć się do tańszych, nieregulowanych modeli biurek. Najważniejszą zasadą jest zakup biurka, które będzie przeznaczone wyłącznie do pracy. Wykorzystywanie w tym celu tradycyjnego stołu to zdecydowanie kiepski pomysł.

Krzesło czy fotel biurowy?

Zastanawiasz się co wybrać: krzesło czy fotel biurowy? Tak naprawdę decyzja ta nie będzie istotna pod warunkiem, że oba meble będą dedykowane pracownikom biurowym. Dużo ważniejsze znaczenie będą mieć więc wymiary i konstrukcja fotela lub krzesła dla pracownika.

Krzesło biurowe powinno:

• być stabilne (wyposażone w min. pięć kółek jezdnych),

• posiadać wymiary oparcia i siedziska dostosowane do naszych potrzeb,

• być wyposażone w regulację wysokości siedziska (tak, by ręce podczas pracy były ułożone na blacie w sposób naturalny),

• mieć regulację wysokości oparcia i pochylenia oparcia do przodu oraz do tyłu,

• mieć wyprofilowane siedzisko i oparcie dopasowane do kręgosłupa i odcinka udowego,

• posiadać podłokietniki.

Oświetlenie biura

Przy urządzaniu biura często skupiamy się na meblach i urządzeniach biurowych, zapominając przy tym, że problemy ze wzrokiem występują znacznie częściej u pracowników biurowych. Nierzadko są one wynikiem wyboru nieodpowiedniego oświetlenia. Światło ma wpływ nie tylko na zdrowie pracownika, ale również jego produktywność. Nawet jeśli biuro usytuowane jest w doskonale nasłonecznionym pomieszczeniu, nie powinno w nim zabraknąć odpowiedniego światła sztucznego.

W biurze doskonale sprawdzi się plafon sufitowy wyposażony żarówkę o jasnej, chłodnej barwie. W obrębie biura może pojawić się oświetlenie punktowe, czyli wszelkiego rodzaju lampki. Należy przy tym pamiętać, że żarówka w lampkach biurkowych nie może wystawać spod klosza.

Urządzenia biurowe

Wybór urządzeń biurowych powinien być ściśle dostosowany do charakteru wykonywanej pracy. W większości stanowisk nie może jednak zabraknąć komputera, klawiatury i myszki. Jest to podstawowy sprzęt, bez którego praca większości pracowników biurowych nie mogłaby być możliwa. Jakość sprzętu także powinna być dostosowana do wykonywanego zawodu - inne potrzeby będzie mieć grafik czy programista, inne z kolei urzędnik. Jedno jest jednak pewne, w każdym biurze powinien być komputer, który działa sprawnie. Zbyt mała pamięć RAM i słaby procesor, szybko rzucą się w oczy pracownikowi. W końcu jak można efektywnie pracować, kiedy urządzenia biurowe, na których pracujemy, ciągle się zawieszają?

Biuro możemy również wyposażyć w:

• skaner i drukarkę,

• niszczarkę do dokumentów,

• telefon służbowy.

Szafa na dokumenty - w jakim biurze powinna być?

Szaf i regałów biurowych nie może zabraknąć w biurze, w którym pojawia się duża liczba dokumentów. Tak naprawdę nawet osoba zakładająca jednoosobową działalność powinna rozważyć zakup szafy, w której będzie przechowywać wszystkie faktury i dokumenty związane z przedsiębiorstwem. Warto dodatkowo wybrać model, który możemy zamknąć na klucz. Dzięki temu nasze dokumenty firmowe będą bezpieczne.

Artykuły i akcesoria, o których nie możesz zapomnieć

Zwrócenie uwagi nawet na najdrobniejsze akcesoria w biurze potrafi diametralnie wpłynąć na efektywność naszej pracy. Kiedy mamy wszystko pod ręką nie musimy odrywać się od wykonywanej pracy. W dobrze wyposażonym biurze nie powinno zabraknąć artykułów takich jak:

• długopisy,

• zakreślane,

• notesy,

• papier ksero,

• zszywacze,

• dziurkacze,

• nożyczki,

• koszulki foliowe do dokumentów,

• segregatory,

• pudła na dokumenty,

• koperty.

Jest to podstawowy zakres artykułów i akcesoriów, które warto mieć w swoim biurze. Pamiętaj jednak, że to, co w nim się pojawi, uzależnione jest ściśle od charakteru wykonywanej pracy. Zwróć także uwagę na to, jakie akcesoria mogą Cię bardziej motywować do wykonywanej pracy. W wielu biurach doskonale sprawdzają się np. tablice korkowe, na których możemy, chociażby przypinać plan na najbliższy tydzień.

Artykuł powstał we współpracy z serwisem www.solokolos.pl.

Artykuł partnera

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Na naszej stronie korzystamy z plików cookies w celu spersonalizowania reklam, więcej informacji.