Jak powinnaś pić wodę? Poznaj najważniejsze zasady

Mateusz Rąbalski
13.09.2021

Nie ma wątpliwości, że zwykła woda jest najlepszym napojem dla ludzkiego organizmu. Niestety, statystyki pokazują, że pijemy jej zdecydowanie zbyt mało, często zastępują ją napojami gazowanymi, energetykami, kawą i herbatą. Tymczasem wystarczy wyrobić w sobie nawyk picia wody, aby np. znacząco ograniczyć lub wręcz wyeliminować ryzyko odwodnienia. Zebraliśmy dla Ciebie najważniejsze zasady, które powinnaś zapamiętać.

Czym jest odwodnienie?

Odwodnienie to stan, w którym zostaje zaburzona gospodarka elektrolitowa organizmu, co jest spowodowane niedoborem płynów. Z taką sytuacją najczęściej mamy do czynienia w okresie upałów, kiedy intensywnie się pocimy i tym samym wydalamy duże ilości wody. Jeśli nie zostanie ona szybko uzupełniona, to może dojść do odwodnienia.

Objawia się ono najpierw suchością w ustach, drętwieniem języka, następnie zawrotami głowy, bełkotliwą mową, skrajnym osłabieniem, a w końcu może doprowadzić nawet do utraty świadomości. Skrajne odwodnienie stanowi natomiast bezpośrednie zagrożenie życia.

Ile wody powinnaś wypijać?

To zależy. Będąc w pracy, odpoczywając w domu czy wykonując podstawowe codzienne czynności wystarczy, że wypijesz w ciągu dnia około 1,5 litra wody. Pamiętaj jednak, że mówimy tutaj o samej wodzie, nie o innych płynach przyjmowanych w ciągu dnia – jak kawa, herbata, zupa etc. Z kolei kobiety aktywne, uprawiające sport, powinny dostarczać organizmowi ponad 2 litry wody dziennie.

Jak pić wodę?

Najlepiej regularnie i małymi porcjami. Złym pomysłem jest przypominanie sobie o konieczności wypicia wody, gdy organizm zdradza już objawy odwodnienia, a następnie przyjęcie dużej ilości płynu na raz. Zdecydowanie lepiej jest wypić kilka łyków co godzinę (jeśli nie trenujesz i nie pracujesz fizycznie).

Rada

Znajdź aplikację mobilną, która będzie Ci przypominać o porze przyjęcia płynów – to bardzo proste i skuteczne rozwiązanie, z którego może skorzystać każda z nas.

Jaką wodę pić?

Najlepsza dla ludzkiego organizmu jest woda źródlana, która charakteryzuje się optymalną zawartością związków mineralnych. Nie ma więc tutaj ryzyka np. przekroczenia stężenia potasu, co byłoby groźne dla osób chorujących na nadciśnienie.

Możesz również pić wodę z kranu, ale zalecamy jednak jej wcześniejsze przefiltrowanie np. w specjalnym dzbanku.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.