Dlaczego warto często jeść kalafiora?

Maciej Piwowski
13.07.2020

Kalafior to jedno z najbardziej niedocenianych warzyw spośród tych, które często goszczą na naszych talerzach. Wiele osób uważa, że jest to produkt bezwartościowy, stanowiący raczej tylko mało istotny, choć smaczny dodatek do głównego dania. Nic bardziej mylnego! Kalafior jest bogatym źródłem niezwykle cennych składników odżywczych i jest wskazany w diecie osób borykających się z różnymi problemami zdrowotnymi. No i do tego jest mało kaloryczny, dlatego można go jeść bez obaw o linię (oczywiście nie dodając popularnej zasmażanej bułki tartej). Przekonaj się więc, dlaczego warto regularnie jeść kalafiora.

Skarbnica dobra

Ten wyszydzany, niedoceniany kalafior w rzeczywistości jest jednym z najzdrowszych spośród łatwo dostępnych warzyw. Przede wszystkim stanowi bardzo bogate źródło witaminy C, niezbędnej do budowania odporności. Zawiera również witaminy A, E i K oraz B6.

Warto wiedzieć, że kalafior to ogromna skarbnica kwasu foliowego, niezbędnego kobietom w ciąży i karmiącym piersią, a także planującym zajść w ciążę. W tym warzywie znajdziemy również magnez, fosfor, sód, potas, wapń, żelazo, cynk, mangan, kwasy tłuszczowe omega-3 (świetne na skórę i włosy!), tiaminę, błonnik, niacynę, białko roślinne. Jednocześnie kalafior zawiera bardzo mało tłuszczu, dlatego jest zalecanym składnikiem diety osób dbających o linię oraz chcących schudnąć.

Dla kogo?

Kalafior jest warzywem, które powinno zagościć w diecie większości z nas, jednak szczególnie poleca się go osobom będącym w grupie ryzyka udaru mózgu oraz zawału serca. Dodatkowo jest niezwykle wskazanym elementem jadłospisu osób chorujących na wrzody żołądka. Jest to efekt tego, że kalafior stanowi źródło izotiocyjan, czyli substancji naturalnie neutralizujących bakterie powodujące chorobę wrzodową.

Po kalafior śmiało mogą, a wręcz powinny sięgać także osoby mające różnego rodzaju problemy z układem pokarmowym, jak zapalenie błony śluzowej przełyku czy żołądka. Warzywo to jest źródłem przeciwutleniaczy neutralizujących wolne rodniki, a więc stanowi ważny element diety oczyszczającej i niwelującej ryzyko chorób nowotworowych oraz układu krążenia.

Warto wiedzieć

Kalafior ma bardzo niski indeks glikemiczny, stąd spokojnie mogą go jeść osoby chorujące na cukrzycę.

Właściwie jedynymi osobami, które powinny ograniczać lub wręcz wykluczyć jedzenie kalafiora, są te mające zaburzenia hormonalne, zwłaszcza chorujące na tarczycę. Warzywo to, jak każde z rodziny kapustnych, zaburza wchłanianie jodu z pożywienia.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.