Popularne mity na temat żywienia: znasz je?

Jerzy Biernacki
22.01.2021

Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z tego, jak ogromny wpływ na kondycję całego organizmu ma zdrowa dieta. To jednak powoduje także, że w Internecie zaczynają się szerzyć liczne mity na temat żywienia. Wiele z nich ma źródło w dawnych przesądach, które teraz wracają ze zdwojoną siłą. W jakie popularne mity żywieniowe nie warto wierzyć? Sprawdź w naszym poradniku.

Ziemniaki tuczą

To oczywiście nieprawda, bo ziemniaki wcale nie są bardzo kaloryczne, za to zawierają wiele cennych witamin i minerałów. 100 gramów ziemniaków dostarcza organizmowi tylko 80 kilokalorii. Popularne kartofle zatem nie tuczą, oczywiście spożywane w rozsądnych ilościach.

Czerwone mięso jest bardzo niezdrowe

Mit, który chętnie propagują przeciwnicy jedzenia mięsa. Akurat to czerwone jest bardzo korzystne dla ludzkiego organizmu, ponieważ stanowi bogate źródło żelaza oraz witaminy B12. Na pewno warto ograniczać spożycie mięsa, natomiast jeśli masz wybór pomiędzy drobiem a wołowiną, to lepiej będzie postawić na tę drugą.

Tłuszcz powoduje nadwagę i otyłość

Tłuste dania rzeczywiście są bardzo kaloryczne, natomiast same tłuszcze są jak najbardziej potrzebne w diecie. Dotyczy to wszystkich tłuszczów wielonienasyconych, czyli roślinnych, które między innymi zawierają duże ilości kwasów omega oraz witamin A, D, E i K.

Cytryna jest najbogatszym źródłem witaminy C

Owszem, cytryna zawiera duże ilości tej cennej witaminy, ale daleko jej pod tym względem chociażby do niedocenianej w naszym kraju aronii czy czarnej porzeczki. Mało tego: więcej witaminy C zawiera natka pietruszki. Podobnie jest chociażby z kiwi czy czerwoną papryką.

Warto wybierać produkty light

To nieprawda – nie są one złotą receptą na nadwagę czy tym bardziej otyłość. Produkty light bardzo często tylko udają dietetyczne, ponieważ producenci ograniczają w nich tłuszcz, natomiast nierzadko dodają cukier dla poprawienia smaku. Efekt jest więc żaden. Zanim kupisz jakikolwiek produkt typu light, najpierw przeczytaj skład i oceń, czy to rzeczywiście dobry pomysł.

Należy pić w trakcie jedzenia

Rzekomo ma to ułatwić trawienie, a tak wcale nie jest. Proces trawienia rozpoczyna się w żołądku, gdzie jedzenie jest poddawane działaniu kwasów. Pijąc do posiłku, nawet zwykłą wodę, doprowadzamy do rozrzedzenia tych kwasów, w efekcie czego trawienie jest spowolnione i mniej efektywne.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.