Produkty spożywcze typu „light” - 5 rzeczy, które musisz o nich wiedzieć

Maciej Piwowski
07.11.2016

Pewnie tak jak większość kobiet dbasz o linię, dlatego starasz się wybierać zdrowe i mało kaloryczne składniki spożywcze. W Twoim zakupowym koszyku na pewno nie brakuje więc przeróżnych produktów typu „light”. Uważaj! Ten dopisek nie zawsze oznacza, że dany produkt jest mniej kaloryczny czy zdrowszy. O czym jeszcze warto pamiętać? Odsłaniamy 5 tajemnic związanych z produktami spożywczymi typu „light”.

  1. Kiedy producent może stosować dopisek „light”? - polskie prawo jasno to określa. Otóż produktem typu „light” może być tylko ten, w którym zawartość danego składnika jest niższa w porównaniu ze standardowym o minimum 30%. Producent musi również umieścić na opakowaniu informację, zawartość którego składnika została obniżona. Zwykle jest to cukier lub tłuszcz.
  2. Produkty typu „light” mają mniejszą wartość energetyczną – to dobrze, ale nie do końca. Pamiętaj bowiem, że im mniej kalorii ma dany produkt, tym mniej jest sycący. Może się więc okazać, że aby zaspokoić głód będziesz musiała zjeść 2 jogurty „light” zamiast jednego „normalnego”. W efekcie przyjmiesz znacznie więcej kalorii, a więc cały plan dietetyczny spali na panewce.
  3. Uważaj na magiczne myślenie – pomyśl o majonezie. Dobrze wiesz, że jest to produkt bardzo kaloryczny, dlatego świadomie wybierasz majonez typu „light”, który zawiera nawet dwukrotnie mniej kalorii. Mając tego świadomość możesz paść ofiarą myślenia, że w takim razie wolno Ci zjeść tego majonezu więcej. To klasyczne błędne koło. Kupujemy produkty „light”, by dbać o linię, ale jednocześnie zjadamy ich więcej niż tych zwykłych.
  4. Produkty „light” czasami zawierają więcej tłuszczu niż „normalne”! - nie wierzysz? W takim razie przy następnej okazji porównaj sobie skład chociażby margaryny typu „light” producenta A i zwykłej margaryny producenta B. Może się okazać, że ta pierwsza zawiera np. 30% tłuszczu, podczas gdy druga... 20%. To naprawdę nie są odosobnione przypadki. Dlatego jeśli chcesz jeść świadomie, przed zakupem danego produktu sprawdź, czy rzeczywiście jest on tak mało kaloryczny, jak mogłoby się wydawać.
  5. „Light” zwykle są droższe – to ogromny paradoks, ponieważ myśląc logicznie mniejsza zawartość składników powinna wpłynąć na obniżenie ceny produktu. Tymczasem z reguły jest inaczej. To czysty zabieg marketingowy. Producenci wiedzą, że produkty „light” kojarzą nam się z wyższą jakością i jesteśmy skłonni za nie więcej zapłacić.

Mimo wszystko trzeba uczciwie przyznać, że większość produktów typu „light” rzeczywiście pozwala nam skuteczniej zadbać o linię. Jednak nie zwalnia to z obowiązku pilnowania diety. Nie jest tak, że można się do woli objadać produktami o obniżonej zawartości tłuszczu czy cukru. Takie postępowanie również doprowadzi Cię do nadprogramowych kilogramów.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie