Zaczniemy od banału: nie ma wesela bez sali weselnej. W Polsce najchętniej wynajmowane są te w restauracjach, choć swoje sale ma również wiele hoteli, a nawet... parafii. Tak czy inaczej sala być musi, ale jak ją wybrać, by później nie żałować? To nie jest niestety takie proste, zwłaszcza w sytuacji, gdy te naprawdę pożądane sale weselne są rezerwowane z minimum rocznym wyprzedzeniem. Na co zatem warto zwrócić uwagę? Oto kilka podstawowych zasad.
To podstawa, ponieważ wynajęcie sali weselnej wiąże się ze sporym kosztem. Warto zatem dopilnować, aby na etapie rozliczania się z managerem lokalu nie dać się zaskoczyć ukrytymi czy po prostu niedomówionymi kosztami. Wśród nich najczęściej znajdują się:
Analizując cenę za tzw. „talerzykowe” trzeba więc koniecznie dopytać o wszelkie szczegóły, choćby wydawały się zupełnie oczywiste (dla managera lokalu mogą nie być). Często okazuje się, że teoretycznie droższy lokal tak naprawdę będzie bardziej opłacalnym wyborem, ponieważ w podstawowej cenie oferuje to, za co w innej sali trzeba zapłacić dodatkowo.
Nie wszyscy wiedzą, że w najpopularniejszych salach weselnych bardzo często obowiązuje minimalna cena za organizację wesela w sobotę (czyli najbardziej pożądany przez nowożeńców dzień). Polega to na tym, że niezależnie od tego, czy narzeczeni planują zaprosić 50 czy 70 osób, właściciel lokalu zażyczy sobie opłaty za 100 (pełne obłożenie). Dobrze jest to wcześniej sprawdzić, bo może to być przyczyną poważnego konfliktu na linii nowożeńcy-manager sali.
Bardzo ważna kwestia, która także bywa przedmiotem nieporozumień. Na pewno nie należy z góry zakładać, że np. kotlet słoneczny w każdej restauracji wygląda identycznie. Jeśli manager deklaruje, że na każdego z gości przypadną 3 kawałki mięsa, trzeba bezwzględnie poprosić o określenie ich gramatury. Dobrym zwyczajem jest także zamówienie tych dań i ich spróbowanie. Nie ma nic gorszego niż zbyt mała ilość jedzenia na weselu – goście na pewno nie omieszkają tego skomentować w kuluarach.
Ponadto przed wynajęciem konkretnej sali weselnej zwracamy uwagę, czy jest ona ustawna (czy po ustawieniu stołów nadal będzie dość miejsca do tańczenia), czy dysponuje dużym parkingiem (wielu gości z pewnością przyjedzie własnymi samochodami), a także oceniamy stan łazienek i ogólną czystość. Jeśli w dniu zapowiedzianej rozmowy z managerem na sali panuje bałagan, to raczej trudno się spodziewać odpowiednio wysokiej jakości po takim miejscu.