Jak uniknąć rwy kulszowej?

Piotr Kowalczyk
01.12.2020

Rwa kulszowa to nic przyjemnego. Silny ból, jaki jej towarzyszy, potrafi rozłożyć na łopatki największych twardzieli i zmusić do przerwania pracy czy zajmowania się domem, nie wspominając już o uprawianiu sportu. Leczenie rwy kulszowej jest długotrwałe i bolesne, dlatego zdecydowanie lepiej jest jej zapobiegać. Najważniejsze zasady profilaktyki rwy opisujemy w naszym poradniku.

Zrezygnuj z siedzącego trybu życia

Długotrwałe siedzenie jest jednym z najpoważniejszych czynników ryzyka rwy kulszowej. W takiej pozycji następuje silne obciążenie odcinka lędźwiowego kręgosłupa, co może skończyć się wysunięciem lub wypadnięciem dysku międzykręgowego – a to już spowoduje atak rwy. Dlatego nawet mającą siedzącą pracę staraj się minimum raz na godzinę zrobić sobie przerwę, przespacerować się po biurze, zrobić gimnastykę. Po powrocie do domu nie siadaj od razu na kanapie. Gdy odpoczywasz, przyjmuj pozycję leżącą z lekko podkurczonymi nogami.

Uwaga na ciężkie przedmioty

Atak rwy może być skutkiem gwałtownego podniesienia na przykład ciężkich siatek z zakupami czy dźwignięcia walizki podczas wkładania jej do samochodowego bagażnika. Jeśli wiesz, że masz problemy z kręgosłupem, to unikaj takich sytuacji. Zawsze proś o pomoc, gdy musisz przenieść coś ciężkiego. Uważaj również z uprawianiem sportów siłowych – aktywność fizyczna jest bardzo ważna w profilaktyce rwy, natomiast dźwiganie ciężarów nie jest najlepszym wyborem.

Dbaj o prawidłową postawę

Nie garb się, nie kładź na biurku podczas pracy przed komputerem, nie przyjmuj dziwnych pozycji na krześle, nie zakładaj nogi na nogę. Wiemy, że trudno jest się tutaj pilnować, bo wiele spośród tych rzeczy robimy odruchowo, nieświadomie, ale staraj się zwracać uwagę na ułożenie swojego kręgosłupa. Zwróć też uwagę na to, na jakim materacu śpisz. Lepszy będzie twardy, który utrzyma kręgosłup w anatomicznej pozycji.

Aktywność fizyczna

Czynnikiem ryzyka rwy kulszowej jest nadwaga, otyłość oraz niski poziom wytrenowania ciała. Dlatego zacznij ćwiczyć. Nie muszą to być jakieś zaawansowane treningi. W profilaktyce rwy świetnie sprawdza się chociażby pływanie – jest to zdecydowanie najlepszy sport dla osób mających problemy z kręgosłupem.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.