Najzdrowsze polskie warzywa, których nie powinno zabraknąć w Twojej kuchni

Antoni Kwapisz
01.01.2021

Wieszcz pisał, że cudze chwalimy, ale swego nie znamy – i trafił w dziesiątkę, również pod względem naszych preferencji kulinarnych. Na co dzień lubimy eksperymentować w kuchni i sięgać po produkty, które nie występują w naszych warzywnikach. Mimo to warto się przeprosić z typowo polskimi warzywami, ponieważ nie dość, że są bardzo smaczne i uniwersalne w zastosowaniu, to jeszcze super zdrowe. Te najzdrowsze warzywa, które są jednocześnie bez problemu dostępne w Polsce, wymieniamy w naszym poradniku.

Buraki

Bezapelacyjnie możemy zaliczyć je do kategorii najzdrowszych warzyw na świecie, nie tylko spośród tych polskich. Buraki są skarbnicą cennych witamin, w tym B6, B12, A oraz C. Zawierają mnóstwo kwasu foliowego, żelaza, wapnia i magnezu. Są zalecane w diecie osób chorujący na anemię. Dodatkowo warto wspomnieć o potężnych pokładach błonnika pokarmowego, który usprawnia procesy trawienne i ułatwia usuwanie toksyn z organizmu. Poza tym buraki są zasobne w betainę, czyli flawonoidy obniżające poziom homocysteiny – odpowiada ona za ryzyko powstania miażdżycy, zawału czy osteoporozy.

Marchew

Znana przede wszystkim z tego, że świetnie smakuje oraz zawiera beta-karoten. Rzeczywiście, prowitamina A jest najcenniejszym składnikiem marchwi, który świetnie wpływa na wygląd skóry, dobre widzenia, niweluje ryzyko zachorowania na raka i wzmacnia odporność. Pamiętajmy natomiast, żeby nie przesadzać z jedzeniem marchewki, ponieważ prowitamina A w nadmiarze ma działanie toksyczne.

Kapusta

To, zaraz obok buraka, najzdrowsze warzywo, jakie znajdziemy w tradycyjnej polskiej kuchni. Kapusta sama w sobie jest mało kaloryczna, dlatego śmiało mogą ją włączyć do swojego jadłospisu osoby będące na diecie redukcyjnej. Kapista zawiera mnóstwo witamin z grupy B, jest zasobna w witaminę C (sok z kapusty to super syrop na odporność), dostarcza nam również potasu, fosforu, magnezu, sodu, wapnia czy żelaza.

Pietruszka

Nie wszyscy wiedzą o tym, że natka pietruszki jest jednym z najbogatszych naturalnych źródeł witaminy C – zawiera jej aż trzykrotnie więcej niż cytryna. Poza tym jest skarbnicą żelaza, które jest niezbędne w diecie osób zagrożonych anemią. Jeśli natomiast chodzi o korzeń pietruszki, to ma on właściwości moczopędne, dzięki czemu świetnie nadaje się do diety detoksykacyjnej.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.