Niedobory cynku: czym może to grozić?

Mateusz Nowak
09.12.2020

Cynk jest jednym z najważniejszych pierwiastków mających wpływ na prawidłowe funkcjonowanie ludzkiego organizmu. Niestety, we współczesnym społeczeństwie dość powszechne są jego niedobory. To skutek stresu, złej diety, stosowania używek. Tymczasem zbyt niski poziom cynku w organizmie niesie ze sobą poważne konsekwencje. Więcej o tym przeczytasz w naszym poradniku.

Objawy niedoboru cynku

Jednym z najbardziej charakterystycznych objawów mogących świadczyć o tym, że w organizmie znajduje się zbyt mała ilość cynku, jest trudne gojenie się ran. Jeśli np. skaleczysz się podczas obcinania skórek przy paznokciach i zauważysz, że ranka nie chce się zagoić, może to być właśnie skutek niedoboru cynku.

Kolejnym objawem jest obniżona odporność. Cynk ma kluczowy wpływ na funkcjonowanie ludzkiego układu immunologicznego. Jeśli więc notorycznie chorujesz na choroby przeziębieniowe, a zachowujesz wysoki rygor sanitarny, to przyczyna może tkwić właśnie w niedoborze cynku.

Ciekawym objawem niedoboru tego pierwiastka jest pogorszony węch i smak. Jeśli od jakiegoś czasu zdarza Ci się np. przesalać potrawy, choć jesteś świetną kucharką, to coś może być tutaj na rzeczy.

Poza tym do listy objawów niedoborów cynku można zaliczyć także:

  • Problemy ze wzrokiem
  • Łamliwość paznokci
  • Wypadanie włosów
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Spadek libido

Nie powinnaś lekceważyć żadnego z tych objawów, ponieważ niedobory cynku w dłuższym okresie mogą bardzo poważnie odbić się na Twoim zdrowiu i samopoczuciu, a także wyglądzie.

Warto wiedzieć

Dzienne zalecane spożycie cynku przez dorosłą kobietę wynosi około 8 mg. Najlepiej, aby był to cynk przyswajany wraz z pożywieniem.

Czy warto suplementować cynk?

Taką decyzję zawsze powinien podjąć lekarz, który najpierw zapozna się z wynikami krwi. Nie sięgaj po suplementy diety z cynkiem na własną rękę, ponieważ przedawkowanie tego pierwiastka jest bardzo niebezpieczne dla zdrowia – skutkuje m.in. ograniczeniem wchłaniania miedzi, co z kolei grozi anemią i podwyższonym poziomem cholesterolu.

Najbezpieczniej będzie zatem wzbogacić dietę o naturalne źródła cynku, jak wołowina, drób, żółty ser, jaja, kasze, pestki dyni i słonecznika, orzechy oraz rośliny strączkowe.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.