Sposoby na obrzęknięte nogi

Piotr Kowalczyk
02.06.2021

Obrzęk nóg może mieć wiele przyczyn – w tym chorobowych czy wynikających z urazu. Najczęściej jednak narzekamy na to pod koniec dnia. Obrzęknięte nogi, zwłaszcza wokół kostek, są skutkiem długotrwałego siedzenia lub stania. Towarzyszy nam wówczas uczucie „ciężkich nóg”. Jak można sobie z tym szybko poradzić? Sprawdź te metody i wykorzystaj je przy najbliższej okazji!

Odpoczynek

Oczywiście nie byle jaki. Gdy masz już chwilę dla siebie i możesz wreszcie odpocząć, to przyjmij taką pozycję, w której nogi będą uniesione wysoko nad głowę. Super sprawdza się tutaj leżenie na podłodze, z poduszką pod odcinkiem lędźwiowym kręgosłupa i nogami opartymi o ścianę. Spędź w tej pozycji 10-15 minut. Od razu poczujesz się lepiej.

Zimna kąpiel

Koniecznie zimna! Na spuchnięte nogi nie stosuje się gorących kąpieli, bo kontakt z ciepłą wodą tylko pogorszy sprawę. Jeśli nie wyobrażasz sobie kąpieli w zimnej wodzie, to przynajmniej zanurz same stopy w misce z chłodną cieczą lub weź szybki, zimny prysznic po przyjściu z pracy do domu. To dobrze zrobi także Twojej skórze!

Sport

Obrzękom nóg można zapobiegać, o ile będziesz aktywna fizycznie. Im bardziej wytrenowane mięśnie dolnych partii ciała, tym mniejsze ryzyko obrzęków. Jeśli nie masz czasu, aby biegać, jeździć na rowerze czy pływać, to przynajmniej codziennie się gimnastykuj – wystarczy 10 minut treningu rano i 10 minut wieczorem. Gimnastykuj się także podczas przerw w pracy.

Dieta

W profilaktyce opuchniętych nóg bardzo ważne jest ograniczenie spożycia soli. Zawarty w niej sód powoduje gromadzenie się wody w organizmie, co jest jedną z bezpośrednich przyczyn powstawania obrzęków. Istnieje wiele zdrowszych alternatyw dla zoli, na czele z ziołami, jak bazylia czy oregano.

Stosuj chłodne okłady

Możesz je robić nawet w pracy, gdy czujesz, że Twoje nogi za chwilę eksplodują. Zrób sobie wtedy przerwę, namocz ręcznik czy bawełnianą chusteczkę zimną wodą i przyłóż do obu nóg. Jeśli masz taką możliwość, to stosuj okłady z lodu. Pomocne mogą być też żele chłodzące.

Noś specjalne rajstopy lub pończochy

Jeśli opuchnięcia i uczucie ciężkości nóg towarzyszą Ci regularnie, a badania kontrolne nie wykazały niczego niepokojącego, to w ramach profilaktyki zacznij nosić rajstopy lub pończochy przeciwobrzękowe. Znacznie podnoszą one uczucie komfortu, a także minimalizują ryzyko żylaków.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.