Figi, czyli niedoceniany owoc o cudownych właściwościach zdrowotnych

Czy zdarzyło Ci się kiedykolwiek jeść figi? Jeśli tak, to prawdopodobnie było to podczas wakacji w jakimś ciepłym kraju. W Polsce figi są stosunkowo mało znanym i raczej niepopularnym owocem. Jest to skutek dość wysokich cen oraz ograniczonej dostępności. To się na szczęście powoli zmienia i dziś figi można kupić nawet zimą. Warto się o to postarać, ponieważ mamy tutaj do czynienia z wyjątkowo zdrowym owocem o bardzo szerokim zastosowaniu w kuchni. Sprawdź, jakie właściwości mają figi i jak włączyć je do swojego jadłospisu.

Dlaczego figi są takie zdrowe?

Jest to oczywiście zasługa ich składu. Przede wszystkim figi stanowią przebogate źródło potasu, beta-karotenu oraz witaminy A. Znajdziemy w nich również wapń, fosfor, magnez i żelazo. Jedzenie fig jest więc szczególnie zalecane osobom mającym problemy z sercem, walczącym z nadciśnieniem, zagrożonym miażdżycą i… lubiącym słone potrawy. Warto bowiem wiedzieć, że potas reguluje stężenie sodu w organizmie, co ma korzystny wpływ na ciśnienie tętnicze.

Inną cenną właściwością fig jest to, że fajnie sprawdzają się one w diecie redukcyjnej. Jest to zasługa dużej zawartości błonnika pokarmowego – 100 g fig dostarcza nam około 13 g węglowodanów nieprzyswajalnych (czyli właśnie błonnika). Dlatego po zjedzeniu tego owocu czujemy się syci i mamy mniejszą ochotę na podjadanie. Ważna informacja dla pań: udowodniono już, że błonnik pokarmowy jest czynnikiem obniżającym ryzyko zachorowania na raka piersi.

Przy tych wszystkich zaletach nie możemy zapomnieć o dość istotnej wadzie fig: są to bardzo kaloryczne owoce (100 g dostarcza około 314 kilokalorii). Dlatego powinny one stanowić dodatek do diety, a nie jej podstawowy składnik.

Szerokie zastosowanie kulinarne

Surowe, dojrzałe figi same w sobie są bardzo smaczne, dlatego mogą stanowić fajną alternatywę dla pospolitych owoców dostępnych w naszych sklepach i na targowiskach. Jeśli potrzebujesz zdrowej, pysznej przekąski w ciągu dnia, zwłaszcza takiej, która szybko doda Ci energii, to figi będą doskonałym wyborem. Nie musisz jednak jeść ich wyłącznie osobno.

Figi, z uwagi na swój egzotyczny, słodko-cierpki smak, świetnie pasują do serów, zwłaszcza tych pleśniowych i długo dojrzewających. Sięgając po ten owoc możesz więc przygotować oryginalną, bardzo smaczną deskę na imprezę ze znajomymi – takie finger food z pewnością zrobi duże wrażenie na Twoich gościach.

Poza tym figi idealnie pasują do wytrawnych sałatek, np. z kurczakiem, ale też do porannej owsianki czy różnego rodzaju dań deserowych. Pamiętaj jedynie, aby nie przesadzać z częstotliwością jedzenia tych owoców – figi zawierają dużo cukru, są dość kaloryczne i mają wysoki indeks glikemiczny, dlatego szczególnie powinny na nie uważać osoby chorujące na cukrzycę.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.