Przewlekłe zmęczenie? Przyczyną mogą być niedobory witamin i minerałów.

Każdy z nas przynajmniej raz w roku odczuwa zmęczenie, brak sił witalnych. Jest to normalne na przełomie zimy i wiosny oraz jesieni i zimy. Jeśli zmęczenie ma charakter przewlekły, być może jest to sygnał, że w organizmie brakuje niektórych minerałów lub witamin.

Być może anemia?

Jeśli występuje przewlekłe zmęczenie, a nawet omdlenia, w pierwszej kolejności warto sprawdzić, czy nie ma niedokrwistości, czyli anemii. Największe znaczenie ma poziom żelaza we krwi, aby uniknąć niedoborów, dieta powinna być bogata w produkty takie jak: czerwone mięso, wątróbka, nasiona roślin strączkowych, zielone warzywa liściaste, natka pietruszki, orzechy i inne. W przypadku niedoboru żelaza zaleca się wyeliminować z diety kawę, herbatę i mleko, ponieważ ograniczają one wchłanianie żelaza. Nie wolno także suplementować jednocześnie z żelazem, cynku i manganu, ponieważ również wchłanianie jest ograniczane.

Ważny jest magnez i witamina C.

Witamina C wspomaga wchłanianie żelaza, więc warto zadbać o włączenie produktów z jej zawartością do posiłków, np. owoce cytrusowe, soki wyciskane ze świeżych owoców.

Magnez jest ważny dla naszych mięśni, jeśli występuje niedobór, mięśnie są słabsze, występują skurcze, organizm jest zmęczony, a samopoczucie spada. Magnez znajdziemy w pestkach dyni, migdałach, kakao, owocach morza, nasionach, warzywach z ciemnozielonymi liśćmi.

 Witaminy z grupy B

Za energię i siły witalne odpowiadają także witaminy z grupy B. Witamina B5, czyli kwas pantotenowy, B6, B9, B12 są najważniejsze, jeśli chodzi o zmęczenie organizmu. Kwas pantotenowy bierze udział w przemianach związanych z gospodarką energetyczną organizmu. Niedobór powoduje skurcze nóg, bóle mięśni i stawów, wypadanie i siwienie włosów, pękanie skóry w kącikach ust oraz uczucie zmęczenia, rozdrażnienia, odrętwienia. Warto wiedzieć, że witamina B5 to cztery substancje: pantenol, panteina, kwas pantotenowy i koenzym-A.

Witamina B6, czyli pirydoksyna jest odpowiedzialna za funkcje układu nerwowego, wspomaga układ odpornościowy, pracę serca, ciśnienie krwi i skurcze mięśni. Bierze udział w leczeniu niedokrwistości i chorób nerek. Niedobór powoduje apatię i skłonność do depresji.

Witamina B9, czyli kwas foliowy również bierze udział w zapobieganiu i leczeniu anemii, a także wpływa na pracę układu nerwowego. Niedobór tej witaminy może powodować zaburzenia psychiatryczne.

Witamina B12 jest ważna, ponieważ jej brak prowadzi do najzłośliwszej postaci anemii, objawami są wyczerpanie i trudności w oddychaniu.

Artykuł partnera

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.