Suplementacja w okresie jesienno-zimowym. Co musisz wiedzieć?

Mateusz Rąbalski
21.11.2022

W okresie jesienno-zimowym jesteśmy bardziej podatni na różnego rodzaju infekcje. Zazwyczaj jemy wtedy mniej warzyw i owoców, a nasza aktywność fizyczna jest bardzo ograniczona. W tym czasie dochodzi również do obniżenia poziomu witaminy D, która latem jest dostarczana przez syntezę skórną dzięki promieniowaniu UVB. Z tego powodu, aby zapobiegać spadkom odporności, powinniśmy wdrożyć suplementację. Po jakie preparaty warto sięgnąć w okresie jesienno-zimowym? Podpowiadamy.

Suplementacja witaminy D

W okresie jesienno-zimowym w naszej szerokości geograficznej niedobory witaminy D występują u większości społeczeństwa. Jest ona wytwarzana z 7-dehydrocholesterolu syntezowanego w skórze pod wpływem promieniowania UVB. Dlatego proces ten jest efektywny w Polsce wyłącznie od maja do września. Latem więc wystarczy przebywać na zewnątrz przez 15 minut, aby wytworzyła się odpowiednia ilość witaminy D odpowiadająca 2000 do 4000 IU.  

Od października do marca jednak synteza ta jest nieefektywna, dlatego wówczas należy wdrożyć suplementację witaminy D. Preparaty takie znajdziemy na przykład na stronie https://www.drmax.pl/. Należy pamiętać jednak aby przyjmować je z posiłkiem, ponieważ witamina D rozpuszcza się w tłuszczach.

Suplementacja w okresie jesienno-zimowym — cynk i selen

Wśród istotnych pierwiastków, które warto suplementować w okresie jesienno-zimowym wymienia się cynk i selen. Ten pierwszy nie tylko chroni nas przed przeziębieniem, czy grypą, ale również zapaleniem spojówek. Jest składnikiem bardzo ważnym dla prawidłowej pracy jelit. Powinny po niego sięgać również osoby zmagające się z chorobą wrzodową. Ma też bardzo duży wpływ na kondycję skóry, włosów i paznokci.

Selen z kolei to składnik, którego nasz organizm szczególnie potrzebuje w okresie jesienno-zimowym, ponieważ poprawia on funkcjonowanie układu odpornościowego. Wpływa również na pracę tarczycy i wielu innych organów.

Co warto suplementować w okresie jesienno-zimowym?

W okresie jesienno-zimowym powinniśmy suplementować przede wszystkim te witaminy i mikroelementy których nam brakuje. Warto więc w pierwszej kolejności wykonać badania laboratoryjne krwi i oznaczyć wszystkie najważniejsze związki. Bardzo często zimą obserwuje się niedobory magnezu, czy niskie stężenie żelaza. Z kolei u osób, które nie jedzą mięsa, może wystąpić niedobór witamin z grupy B, zwłaszcza witaminy B12. Dopiero po wykonaniu takich badań powinniśmy dobrać preparaty, które pozwolą nam uzupełnić wszelkie braki.

Artykuł partnera

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Na naszej stronie korzystamy z plików cookies w celu spersonalizowania reklam, więcej informacji.