Probiotyk a synbiotyk - co wybrać?

Probiotyki i synbiotyki to substancje wspierające odbudowywanie naturalnej mikroflory jelitowej. Sprawdź, czym różni się probiotyk od synbiotyku i poznaj kilka metod, które pomogą w przywróceniu lub utrzymaniu równowagi flory bakteryjnej organizmu.

Warto wiedzieć, że odbudowę prawidłowej, zrównoważonej mikroflory jelitowej możesz wspierać poprzez kilka działań. Ze względu na to, że wyjałowiona na przykład po długotrwałej antybiotykoterapii flora bakteryjna może odbudowywać się czasem przez wiele tygodni, dobrze jest stymulować namnażanie dobroczynnych drobnoustrojów wielotorowo. Pomoże w tym wiedza na temat bakterii probiotycznych.

Probiotyk + prebiotyk = synbiotyk

Czym różni się probiotyk od synbiotyku? Probiotykami nazywa się naturalnie występujące w przewodzie pokarmowym bakterie, które mogą mieć wpływ na prawidłowe działanie układu odpornościowego.

Prebiotyki natomiast są pożywką dla tych dobroczynnych bakterii. Stymulują ich wzrost i aktywność oraz wspierają kolonizację układu pokarmowego. Wiele dostępnych na rynku preparatów zawierających probiotyki ma w składzie także substancje pełniące rolę pożywki dla nich – na przykład oligosacharydy. Te właśnie produkty, zawierające i dobroczynne drobnoustroje, i prebiotyki, nazywane są synbiotykami.

Terapia antybiotykami a probiotyki

W trakcie leczenia antybiotykami warto pamiętać o tym, że leki te działają w równym stopniu na patogenne, jak i dobroczynne bakterie. Właśnie dlatego podczas przyjmowania antybiotyku tak często zdarzają się nieprzyjemne symptomy, które mogą mieć źródło w wyjałowieniu mikroflory jelitowej. W związku z tym w czasie terapii antybiotykami kluczowe jest utrzymanie mikroflory na możliwie zrównoważonym poziomie i dlatego probiotyk dla dorosłych, który ma wspomóc jelita podczas przyjmowania antybiotyku, a także uzupełnić wyjałowioną florę po zakończeniu antybiotykoterapii, powinien zawierać też prebiotyki. Synbiotyk pozwoli dobroczynnym drobnoustrojom rozmnożyć się, wpływając na proporcje dobrych i patogennych bakterii w organizmie.

Naturalny synbiotyk dla flory jelitowej

Warto wiedzieć, że produkty dostępne w aptece to nie jedyny sposób na przywrócenie równowagi mikroflory jelitowej. Probiotyk oraz prebiotyk znajdziesz także w niejednym produkcie spożywczym. Sprawdź, które artykuły zawierają dobroczynne bakterie i tak komponuj swój jadłospis, aby co dzień zjadać przynajmniej jeden z nich:

Doskonałym źródłem probiotyków są:

  • Wszelkie wyroby mleczne, na przykład jogurty, maślanki, kefiry. Najwięcej dobroczynnych bakterii znajdziesz w kefirze.
  • Kiszonki – na przykład kiszona kapusta, ogórki albo inne warzywa fermentowane. Pamiętaj o tym, że kiszonki muszą być tworzone z pomocą solanki, a nie octu!
  • Fermentowane napoje – kombucha (powstaje z herbaty) oraz kwas chlebowy (napój z chleba).

Prebiotyki natomiast znajdziesz w takich artykułach, jak:

  • czosnek
  • miód
  • cebula
  • pomidory
  • szparagi
  • cykoria
  • niskokaloryczne słodycze
  • karczochy
  • pszenica
  • por
  • banany

Artykuł partnera

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.